TOVE FOLKESSON


söndag 30 september 2012

BOKMÄSSA 2012 #4

Finaste känslan när jag upptäckte att jag fanns med i boken som jag fascinerats, uppslukats av sedan jag kom resande från bokmässan där jag slitit med den i farten från Gläntas monter. "En civilisation utan båtar" av Johannes Anyuru, se nedan. Jag skickade in en dikt till honom en varm sommar jag inte minns namnet på, kanske 2010, för att han jobbade med en kollektivdikt som skulle läsas upp när de kom till Gazas strand men den blev ju inte så. De reste hem och jag trodde mina ord sköljts ut med dyningarna i Aten, där de väntade på förlösning och få kasta loss, testa demokratins gräns och vansinnets. Och det här var hundra år sedan. I boken finns kollektivdikten med i sin helhet, jag kände igen raden "Vi sitter och rullar små smala fredscigaretter" och tänkte: det där kunde jag ha skrivit. Och så var det. Är mer än normalt under påverkan av Anyurus röst just nu, sjunger den i huvudet om dagarna. Vad är det som hörs där? Värme och kurage, en exakthet som ändå är mild och mjuk. Sån vill jag vara.
Läs förresten essän om black face-"konst", Tupac, Lena Adelshon Liljeroth och genomskinliga medelklasskroppar i nyaste Glänta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar